Barnen i Arboga

Sajt vägrar ta bort obduktionsbilder

Obduktionsbilderna på de mördade Arbogabarnen ligger ute på en sajt på nätet. Nu kräver deras pappa att bilderna ska bort. Men sajten vägrar.

Polisens förundersökning om Arbogamorden finns på fildelningssajten The Pirate Bay. Därmed kan alla se bilderna på de två mördade barnen. Deras pappa, Nicklas Jangestig, vill att tidningarna skriver om Pirate Bays agerande, trots den uppmärksamhet sajten får för sin publicering av bilderna.


'Det var ett jävla tjat'

- Så här borde det inte vara och det måste uppmärksammas, säger han.

Hans sambo och barnens 'bonusmamma' Amy Haglund har skrivit till sajten och protesterat. Hon fick via mejl svaret 'Det var ett jävla tjat. Nej, nej och åter nej.'

- Vi har inget emot fildelning. Men i det här fallet handlar det om bilder på mina sönderslagna barn. Själva förundersökningen kan vara kvar, men vi vill att de tar bort eller svartlägger, bilderna, säger Nicklas Jangestig.

- Visst ska man värna om tryckfriheten men man måste kunna visa hänsyn i en sådan här sak, säger han.

Slår ifrån sig kritiken

Sajten slår ifrån sig kritiken.
- Jag tycker inte att det är vår uppgift att bedöma om någonting är etiskt eller oetiskt eller vad andra människor vill lägga upp på nätet, säger sajtens pressansvarige Peter Sunde till TV4 Nyheterna.

För att ge föräldrarna ett stöd för att få stopp på spridningen av bilderna på deras mördade barn så skapas en protestlista. Maila till mig på [email protected] skriv ditt  namn och var du kommer ifrån om du vill hjälpa föräldrarna i Arboga, du kan även skriva i mina kommentarer. Sen sätter jag in det på listan, och skickar vidare den till expressen när min insamling är klar.
TACK FÖR DITT STÖD!

Kommentarer
Postat av: ninafina

sätt upp mig =)

2008-10-14 @ 21:04:34
Postat av: martina

sätt upp mig på listan med..

2008-10-14 @ 22:34:13
Postat av: Helena

Mig med!

2008-10-15 @ 10:57:14
Postat av: Smurfjavlen

Tur att någon gör något :D

2008-10-15 @ 22:24:49
URL: http://smurfjavlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0