Western!

Gårdagen spenderades mestadels hemma, förutom en liten promenad och storhandling av mat. Vädret var kanonfint, det kändes nästan som en varm vårdag. Vi städade hela lägenheten med, vilket vi måste göra i princip varje dag nu eftersom Molly stoppar in allt hon hittar i munnen. På kvällen gjorde vi hemmagjorda piroger med köttfärs, jätteenkelt att göra och dom blev så himla goda! Till det hade vi en sallad och salsasås. Receptet kommer här:


Piroger med färsfyllning


Ingredienser

1 1/2 dl mjölk
50 g margarin. smält
15 g jäst
1 tsk salt
1 st ägg
6 dl vetemjöl
Fyllning:
500 g blandfärs
1 st liten gul lök, hackad
1 tsk timjan
1,5 msk tomatpuré
2 msk chilisås (mängd efter behag)
1 tsk stark krydda (vi hade piri piri, vitlök, cayennepeppar och en blandmix som heter hells mix)
1 st ägg till pensling
salt och peppar
Sallad:
1/5 isbergssallad
1/5 påse roccula
körsbärstomater
1 burk minimajs
1/5 gurka
1 msk timjan

 

Gör så här

1. Blanda mjölk och margarin. Låt svalna till 37° och rör ut jästen. Tillsätt salt, ägg och sist mjöl. Knåda en smidig deg. Jäs i 30 minuter.

2. Fräs färs och lök i en panna. Tillsätt övriga ingredienser och låt småkoka 20 minuter. Ställ färsen att svalna.

3. Kavla degen tunt. Dela i decimeterstora fyrkanter. Fördela fyllningen, pensla med ägg runt kanterna och vik till trekanter. Tryck med en gaffel runt skarven.

4. Lägg på plåt med bakpapper. Pensla ägg över och grädda mitt i ugnen 15 minuter.
5. Hacka isbergssallad, tomater och gurka. Blanda i roccula och minimajs. Blanda sedan allt tillsammans med timjan i en skål.



Idag skulle jag, Jimmy och Molly äta lunch på Kock & Bar med hans kompis Simon. Vid 12 när vi var på väg dit så ringer Jimmys telefon, det var ett företag som ville att han skulle börja jobba där, och han fick en tid vid ett. Så det blev en snabb lunch för hans del, och nu är han och jobbar. Skönt att han fick jobb så fort iaf, för det är inte kul att vara arbetslös.

I helgen blir det till att åka upp till Sandviken, min faster fyller 50 år och hon ska ha en stor westernfest! Ska bli himla kul att träffa mina kusiner som jag inte sett på säkert 10 år. Pappa, Jimmy och jag är det som ska upp, jag funderar på om Molly ska med eller inte. Tror hon har det bättre om hon får stanna hemma hos Jenny och Morgan om dom kan vara barnvakt. Annars kommer jag få gå och lägga mig med henne runt 7-tiden, och då känns det ganska meningslöst att åka upp. Men vi får se, jag får kolla upp hur det ser ut där, pappa kanske kan ringa till Anna och kolla lite.


Ni får ha en bra dag allihopa! Nu ska jag ta och läsa lite teori.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0